
سخت است، خیلی سخت …اینکه عمر خود را صرف نجات دنیا از چندین جنگ اتمی کنید؛ ولی هر روز موشک به خودتان برخورد کند و کسی نباشد نجاتتان بدهد. بله این داستان زندگی من است. زندگی برای من تنها یک معنی دارد…درد. و در طول تمام عمر به دنبال معنای واقعی یک کلمه بودهام…صلح. اما در این راه نه دردم از بین رفت و نه به صلح دست یافتم. کسانی که فکر میکردم دوستانم هستند، از هزاران دشمن بدتر بودند. کشور و وطنم که به خاطرش می جنگیدم به من خیانت کرد. اما این بار بدون هیچ دلیلی، برای خودم نه برای صلح، برای دنیا، برای آرامش…فقط برای خودم می جنگم…برای انتقام! رئیس درست می گفت: دنیا جای بهتری خواهد بود…بدون حضور مارها!
توسعهدهنده |
Kojima Productions |
ناشر |
Konami |
کارگردان |
Hideo Kojima Jungi Tago |
تهیهکننده |
Hideo Kojima |
طراح |
Hideo Kojima Yoji Shinkawa |
هنرمندان |
Hideki Sasaki Yoji Shinkawa Masayuki Suzuki |
موسیقی |
Haryy Gregson-Williams Ludvig Forsell Akishiro Tereuta |
پلتفرم |
Playstation 3 Playstation 4 Xbox 360 Xbox One PC |
تاریخ انتشار |
آمریکای شمالی: ۱۸ مارچ ژاپن و اروپا: ۲۰ مارچ سال ۲۰۱۴ |
انجین |
Fox Engine |
داستان Ground Zeroes در سال ۱۹۷۵ میلادی، چند ماه پس از اتفاقات Peace Walker رخ می دهد. در این قسمت نیز شاهد بازگشت Big Boss (اسنیک) به عنوان قهرمان اصلی بازی خواهیم بود. اولین ماموریت وی این است که با همکاری ارتش بدون مرز وارد یک کمپ آمریکایی که منطقهای ممنوعه از خاک کشور کوبا؛ شود. این کمپ Omega نام دارد. یکی از ماموریتهای اسنیک در این کمپ یافتن جاسوس Cipherها، Paz Ortega میباشد که با وی در طی جریانات Peace Walker آشنا شده بودیم. یکی دیگر از ماموریتهای وی نجات Chico Libre، پسربچه ای که در Peace Walker دستگیر شد و علیرغم تلاشش برای نجات یافتن، دست به جایی نبرد. زمانی که اسنیک در حال انجام این ماموریت است، پایگاه اصلی ارتش بدون مرز مورد حملهی گروهی مخفی با اسم رمز XOF به رهبری فردی با نام Skull Face قرار میگیرد. اتفاقاتی که در طی این ماموریت رخ میدهد دلیل اصلی تغییر رفتار و شخصیت اسنیک در نسخهی بعدی The Phantom Pain خواهد بود.
XOF چه کسانی هستند؟
به نظر میرسد که گروه XOF، یکی از گروهکهای ارتش آمریکاست ولی دشمنی اصلی آنها با سربازان بدون مرز و گروهک Fox میباشد.در تریلری که از بازی منتشر شد شاهد بودیم که، Skull Face، رهبر گروه XOF تمام جزئیات مربوط به حضورش را در Camp Omega از بین میبرد؛ اینطور برداشت می شود که این فرد در ابتدای داستان بر مخفی بودن گروهش پافشاری میکند. همچنین عبارت From Fox two Phantoms were born که شعار این عنوان نیز میباشد، می تواند اشارهای به رهبران دو گروه Fox و Xof یعنی بیگباس و Skull Face باشد.
گیمپلی
درست مانند نسخهی Peace Walker، این عنوان نیز با ارائهی یک پایگاه اصلی برای ارتش بدون مرز، به بازیباز این اجازه را میدهد تا اسلحه های جدید تولید کرده و تجهیزات جدیدی را بسازند. مطمئنا کسانی که نسخه Peace Walker را تجربه کردهاند با این قابلیت آشنا هستند. همچنین این بازی به بازیبازها این امکان را میدهد تا توسط گوشیها و تبلتهای هوشمند خود به این پایگاه متصل شدهو در طول بازی آن را کنترل کنند. کارگردان افسانهای این سری، استاد Hideo Kojima قول یک سیستم جدید تغییر شب و روز را به طرفداران داده است. همچنین با توجه به انتخاب شما در چگونگی نقلمکان از یک نقطهای به نقطهی دیگر، ساعات شبانه روز در مقصد متفاوت خواهد بود. یعنی مطمئنا حرکت با یک اتومبیل و یا هلیکوپتر در ماموریتهایی که عجله دارید تا به نقطهی دیگری برسید معقولانهتر به نظر میرسد و این مسئله می تواند چالشهای بزرگی را با توجه به تاکید بازی بر روی مخفی-کاری به همراه داشته باشد. یکی دیگر از نوآوریهای این نسخه، تاثیر تصمیم بازیبازها در روند داستان بازی است. انتخاب شخص در ترتیب انجام ماموریتها در داستان تاثیر می گذارد اما با این همه، تمام بازیبازها پیام پایانی بازی را متوجه خواهند شد.جزئیات چهرهها، نورپردازی، باران همه و همه به لطف قدرت Fox Engine در این عنوان غوقا میکنند!
کوجیما دربارهی Metal Gearهای قبلی چنین می گوید: “نسخههای قبلی بازیباز را مجبور می کردند تا در یک مسیر مستقیم داستانی از نقطهی A به نقطهی B بروند، و در این میان مقدار مشخصی از آزادی عمل وجود داشت.” اما در نسخهی جدید تیم Kojima تصمیمگیری را به طور کامل بر عهدهی بازیباز گذاشتهاند تا بازیباز خود تصمیم بگیرد چگونه ماموریت را به انجام برساند. این مسئله به کوجیما بیش از پیش کمک می کند تا “تجربهی یک بازی جهان-باز واقعی” را، طبق گفتهی خودش؛ برای بازیبازان به ارمغان بیاورد.
در بازی، بیگباس یک عدد دوربین به همراه خواهد داشت که با استفاده از آن قادر خواهد بود، دشمنان را علامتگذاری کرده و شناخت بهتری نسبت به محیط عملیات پیدا کند، نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کرده و هرطور که دوست دارد وارد محیط شود. این دوربین، به گفتهی کوجیما بخش اعظمی از بازی را در بر خواهد گرفت. همچنین بازیباز می تواند با فشردن کلیدی، موقعیت دشمنان را روی نقشه ثبت کند. این قابلیت نه تنها به بازیباز کمک میکند حرکت دشمنان را لحظه به لحظه زیر نظر بگیرد بلکه، به آنها در طرحریزی برنامهای برای رسیدن به هدف موجود درآن محیط کمک به سزایی خواهد نمود.
همچنین طی تریلری که از بازی منتشر شد، بخش جذاب اعترافگیری نیز همچنان به حضور خود در این قسمت ادامه خواهد داد. در تریلر دیده شد که بیگباس به یک برج دیدهبانی رسیده و از آن بالا میرود و سپس نگهبان را به پایین پرتاب کرده، پروژکتور موجود در برج را به طرف دو تن از سربازان دیگر انداخته آنها را از مسیرشان منحرف میکند. سپس به دنبال یکی از آنها رفته و در تاریکی چاقوی خود را بر روی گلوی وی گذاشته از وی سوالی می پرسد. سرباز نیز سریعا مکان هدف مورد نظر را لو داده و بلافاصله توسط بیگباس به وسیلهی چاقویی که در سینهاش فرو میرود کشته میشود. حرکتی بسیار خشن و بیرحمانه!
در قسمتی از همین تریلر، قابلیت جدیدی از گیمپلی به نمایش درآمد. یکی از سربازان متوجه حضور بیگباس در محیط میشود. مثل همیشه علامت تعجب قرمز رنگ به همراه صدای مخصوصش، که جزئی از ریشه و پایهی این بازی میباشند، بالای سر شخص ظاهر شده و وی بلافاصله اقدام به درخواست نیروی کمکی می کند. اما در همین لحظه صحنه آهسته شده و به بازیباز این اجازه را می دهد تا سرباز را قبل از اینکه به بیسیمش دست بزند، به قتل برساند. این قابلیت شباهت زیادی به قابلیت Breach دربها در سری Call of Duty دارد.
همچنین در این تریلرها به نظر می رسد که بر خلاف قسمتهای قبلی، جان کاراکتر خود به خود احیا می شود. با اینکه جیرههای غذایی و یا Ration ها از همان ابتدا جزء جدایی ناپذیر این فرنچایز برای احیای جان کاراکتر اصلی بازی بودند؛ اما کنار گذاشته شدهاند و بیگ باس هرچه بیشتر به همتاهای خود McTavish و Master Chief نزدیک شده است. بازی هیچ میلهی نشانگر جان نخواهد داشت و تنها قطرات خونی که روی صفحهی نمایشگر ظاهر می شوند، گویای این المان خواهند بود.
بازی به دلیل جهان-باز بودنش، مطمئنا به وسایل نقلیه نیاز دارد. شما می توانید از وسایل نقلیه مختلف که در سطح نقشهی بازی پراکنده اند استفاده کرده و یا هلیکوپتری را صدا بزنید. برای انجام این کار، بیگباس با استفاده از iDroid، دستگاهی که نقشهی محیط را به صورت سهبعدی نمایش می دهد، نقطهای را برای فرود هلیکوپتر مشخص می کند. وی می تواند سوار آن شده و سپس کل منطقه ماموریت را تیرباران کند.
مراحل تولید
در فبریه سال ۲۰۱۲، سایتی با نام ” توسعه بدون مرز” که توسط Konami اداره میشد بر روی اینترنت قرار گرفت و به طرفداران نوید یک Metal Gear جدید را داد، که در آن زمان با نام ” The Next MGS” شناخته میشد. این سایت همچنین افرادی را برای GDC 2012 و ساخت یک بازی از فرنچایز Metal Gear به کمک انجین قدرتمند Fox برای PC و کنسولها، استخدام می نمود.
پس از گذشت مدتی، اسکرینشاتها و ویدئوهایی از Fox Engine که به تازگی معرفی شده بود، کاربران اینترنت و جامعهی بازیهای رایانهای را در بهت و حیرت فرو برد. این تصویر اشخاص و محیطهای گوناگونی را نمایش میداد ولی هیچ یک از آنها به Metal Gear مربوط نبودند. اما یکی از اسکرین شاتها که مردی را از پشت نشان میداد که با حالت خمیده به سمت اتومبیل دشمن می رود؛ شباهتهای بسیاری با اتمسفر موجود در فرنچایز Metal Gear داشت و تا مدتها ذهن همه را درگیر کرده بود.
به هر حال بازی به صورت رسمی و پس از کش و قوسهای فراوان در ۳۰ آگوست ۲۰۱۲ به طور رسمی با نام Metal Gear Solid: Ground Zeroes معرفی گشت. البته این عنوان دو روز قبل از معرفی رسمی، در یک مهمانی خصوصی که به مناسبت ۲۵مین سالگرد ساخت فرنچایز Metal Gear برگزار شده بود معرفی شد و سپس در مراسم Expo سال ۲۰۱۲ به تمام طرفداران معرفی گشت. استاد کوجیما در آن زمان تایید کرد که کاراکتر اصلی در این بازی Big Boss خواهد بود و این بازی پیش درآمدی خواهد بود برای نسخهی بعدی این فرنچایز و همچنین اولین بازی ساخت Kojima Productions خواهد بود که قدرت Fox Engine را به نمایش می گذارد.
در ژانویه ۲۰۱۳، کوجیما فاش کرد که Ground Zeroes اولین عنوان این فرنچایز خواهد بود که دارای زیرنویس عربی است. همچنین وی اعلام کرد که با صحنههای سینماتیک کمتری در این بازی سروکار خواهیم داشت زیرا وی اعتقاد دارد که دورهی سینماتیکهای طولانی دیگر به سر آمده است.
در ابتدا قرار بود Metal Gear Solid V دو عنوان Ground Zeroes و The Phantom Pain را با هم داشته باشد ولی طولانی شدن زمان ساخت بازی در استودیو موجب شد که کوجیما تصمیم بگیرد تا بازیها را به صورت مجزا منتشر سازد.
اما کوجیما در یک بازهی زمانی، امکان عرضه نشدن Ground Zeroes را مطرح مینمود. وی اشاره می کرد که در این قسمت مسائل ممنوعهای را مطرح خواهد نمود که ریسک بسیار بالایی دارند و اضافه کرده بود که نقشش به عنوان سازنده و همچنین تهیهکننده با هم تداخل نموده اند، به عنوان سازنده کوجیما دلش می خواهد تا به دنبال اتمسفر و فضایی برود که شاید به مزاج تمام بازیبازها خوش نیاید، اما به عنوان یک تهیهکننده باید تدبیری میاندیشید تا فروش بازی هرچه بیشتر شود.
در نهایت نیز نقش کوجیما به عنوان سازندهی این عنوان بر نقش تهیهکنندگی فاعق آمد و بازی ادامهی روند تولید را پیمود.
سوالی که ذهن همگان را به خود مشغول کرده این است که چه تفاوتی میان دو نسخهی The Phantom Pain و Ground Zeroes وجود دارد؟
کوجیما بدین شکل توضیح میدهد که: ” قدرت انجین FOX به من این اجازه را داد تا داستان جدید را به شیوهای نو بیان کنم.” و اینکه ” تغییرات عمدهای که قرار است توسط عنوان The Phantom Pain وارد سری شوند بسیار قابل ملاحظه و عظیم است، به همین دلیل می خواستیم قبل از عرضهی آن، طرفداران کمی با المانهای دنیای-باز تعبیه شده در سری جدید این فرنچایز آشنایی پیدا کنند.”
محتوای اضافی انحصاری
طی تیزر تریلری که در مراسم لانچ کنسول جدید سونی یعنی PS4 به نمایش درآمد، کوجیما تایید کرد که برای کنسول های Playstation ماموریتی تحت عنوان Déja Vu وجود خواهد داشت که مخصوص کسانیست که ۲۵ سال با متال گیر همراه بودند. این ماموریت به خریداران نسخه PS3 و PS4 این اجازه را خواهد داد تا با Classic Snake، ظاهر سالید اسنیک در عنوان Metal Gear Solid کنسول PS1 به بازی بپردازند. همچنین در ادامه تیزر دیگری نیز خبر از حضور Psycho Mantis یکی از نقشهای منفی بازی طی جریانات MGS1 بود، می دهد. همچنین در ۹ دسامبر نیز تیزر تریلر دیگری از محتوای اضافی انحصاری Xbox One پردهبرداری نمود. ماموریتی با نام Jamais Vu ! در این ماموریت نیز بازیباز در قالب Raiden یکی از محبوبترین شخصیتهای این سری و همچنین کاراکتر اصلی بازی Metal Gear Rising ظاهر خواهد شد. در این تیزر بود که تاریخ عرضهی بازی رسما تایید شد. این بازی به دو صورت دیجیتالی و فیزیکی عرضه میشود و پیش درآمدی بر عنوان Metal Gear Solid V: The Phantom Pain خواهد بود.
همچنین فروش خارقالعادهی Peace Walker در ژاپن باعث شد تا به باکس آرت رسمی بازی، چهرهای از Kazuhira Miller اضافه شود. و به خاطر فروش نچندان موفق Peace Walker در غرب، کوجیما اعتقاد دارد Kazuhira Miller به احتمال قوی در کاورهای انگلیسی این بازی حضور نخواهد داشت.
سخن آخر
در پایان باید بگویم اگر شما نیز یکی از هزاران طرفداری هستید که کاسهی صبرتان لبریز شده و دیگر نمیتوانید برای عنوان Metal Gear Solid V: The Phantom Pain منتظر بمانید، Ground Zeroes فرصت خوبی است تا عطشتان را خاموش کنید. هرچند این عنوان بسیار کوچکتر از The Phantom Pain خواهد بود و بسیاری از قابلیتهای آن را ندارد، ولی برای طرفداران گرسنه حکم تکهای هرچند کوچک از یک کیک بزرگ را دارد.